Friday, July 28, 2006

Insan


Category Blogging

Released:280706
Mood: Contented

Tidak semestinya cinta ada penghujung, tak semua kehidupan berakhir dengan kebahagian atau kedukaan. Yang penting adalah perjalanan kehidupan itu sendiri. Bagaimana kita menangani dan menghindari yang mendatang dan didatangkan dalam bentuk dugaan atau juga penghargaan.

Manis pahit kehidupan adalah intisari yang amat indah bagi setiap makhluk rasakan. Tapi tak semua insan dapat mentafsirkan apakah itu sehingga mata dicelikkan oleh rasa ketaqwaan dan keimanan mengharungi sesuatu dugaan ciptaan tuhan.

Apakah menang jutaan wang loteri sebagai satu persembahan atau penghargaan? Sesuatu yang akan membuat hidup kita berubah dalam sekelip mata. Dan dikala itu datang pula Jabatan Hasil Dalam Negeri, saudara mara yang tak pernah kita kenal, handai taulan, rakan dan sekutu. Dari rumah kecil berubah ke singgahsana istana.

Dapatkah kita melihat itu satu penghargaan atau percubaan maupun dugaan??? Hanya mata hati kita yang akan nampak dan melihat keseluruhan ruang yang tercipta dari situ. (Bukalah matamu melihat keindahan ku maupun celakaku)

Allah maha pemurah dalam memberi. "Mintalah padaku tanpa rasa ragu, akan ku perkenankan" cuma kita lupa apa yang diminta hanyalah solat lima waktu, menghindar yang mungkar, melakukan kebaikan. Amat kecil permintaan nya dibandingkan permintaan kita umatnya.

Aku telah lari dari tajuk sebenar. Pencarian mengenali, menghargai erti cinta, kasih dan sayang sangat besar. Datang dari segala sudut, waktu dan ruang. Hanya mereka yang mengenali diri, hati dan keinginan akan menemui apa yang dicari.

Telah kutemui kini dan hanya DIA yang akan menentukan ketentuan akhiran cerita manusia, dunia dan akhirahnya.

Amin...
10.33am

No comments: